TORSTAI 8.8.

TO 8.8. klo 19

Sibeliustalo

Urkuja ja sirkushuveja

Michał Szostak, urut

Atte Kilpinen, balettitanssija

Sirkusartistit:

Milja Jaskari
Lukas Peurala
Ada Sainio
Salla Santanen
Mika Seppälä

 

OHJELMA


Urkuviikon entisen johtajan, urkutaiteilija Kalevi Kiviniemen muistosanat lausuu Urkuviikon johtaja Pauli Pietiläinen

Prelude, Fuge and Ciaccona in C Major, BuxWV 137
Dietrich Buxtehude (1637-1707)
PLUS Unicycle / Lukas Peurala

Italian Concerto: Allegro-Andante-Allegro, improvisation

Passacaglia in C Minor, J.S. Bach (1685-1750), BWV 582
PLUS Pair acrobatics/dance partnering / Salla & Mika

Voluntary in A minor, John Robinson (1682-1762) 

Allegro con brio from 5th Symphony, Ludwig van Beethoven (1770-1827), Op. 67
PLUS Atte ballet

VÄLIAIKA • INTERVAL    

Boléro de concert, Louis-James-Alfred Lefébure-Wély (1813-1869), Op. 166
PLUS Cyr Wheel / Milja Jaskari

Andante « Chœur de Voix humaines », L.J.A. Lefébure-Wély (1817-1869), Op. 122/7
PLUS Handstand / Ada Sainio

Sortie in E flat major, L’Organiste moderne 11/1, L.J.A. Lefébure-Wély (1813-1869)  

Arabesque from 24 Pieces en Style Libre, Louis Vierne (1870-1937), Op. 31 

11 Finnish Symphonic Suite: Prelude-Cantabile-Toccata, improvisation  

Liput 35€ *

* + tilausmaksut (alk. 1,50 € / tilaus www.lippu.fi) ja tuntia ennen ovelta.

Michał Szostak on aloittanut urkujen opiskelun 17-vuotiaana Varsovassa, Puolassa. Hän on valmistunut Varsovan Józef Elsnerin julkisesta musiikkikoulusta Dr. Roman Szlaużysin urkuluokalta ja Prof. Marian Sawan urkuimprovisaatioluokalta. Michał on ollut urkutaiteen opintoihin liittyvässä taiteellisessa harjoittelussa Varsovan Fryderyk Chopin -musiikkiyliopistossa Prof. Andrzej Chorosińskin luokassa sekä urkuimprovisaation opinnoissa Pontificio Istituto Ambrosiano di Musica Sacra -instituutissa Milanossa (Italia) Maestro Davide Palearin luokassa. Hän on osallistunut mestarikursseille urkuteosten eri aiheista ja urkuimprovisaatiosta  sekä liturgisesta musiikista (roomalaiskatolinen ja anglikaaninen).

 

Helmikuussa 2019 Michał Szostak suoritti musiikin tohtorin tutkinnon Instrumentaaliopintojen alalta, Urkutaiteen oppiaineessa, väitöskirjalla ”Urut improvisaation ja esityskäytännön inspiraation lähteenä” Prof. Andrzej Chorosińskin johdolla, jonka hän väitteli Fryderyk Chopin -musiikkiyliopiston Białystokin tiedekunnassa Varsovassa.

 

Michał Szostak on kansainvälinen konserttiurkuri, joka on esittänyt säännöllisesti sooloresitaaleja Euroopassa, Pohjois-Amerikassa, Etelä-Amerikassa, Aasiassa ja Afrikan maissa sekä Yhdysvalloissa.

 

Hän johtaa kansainvälistä (Nigeria, Puola, Slovakia, Ukraina) didaktista toimintaa urkuimprovisaation ja eri aikakausien urkukirjallisuuden tulkintakäytäntöjen alalla, muun muassa yhteistyössä The Royal School of Church Musicin kanssa. Lisäksi hän osallistuu kansainvälisiin urku- ja kirkkomusiikin akateemisiin konferensseihin (Belgia, Nigeria, Puola). Michałin Urkuartikkeleita julkaistaan säännöllisesti arvostetuissa urkulehdissä: brittiläinen ”The Organ”, kanadalainen ”Organ Canada”, tšekkiläinen ”Varhaník” sekä amerikkalaiset ”The Diapason” ja ”The Vox Humana”.

 

Lisäksi Michał Szostak on ollut The Royal College of Organists -järjestön jäsen vuodesta 2013 lähtien, ja vuodesta 2014 lähtien (ensimmäisenä puolalaisena) olen saanut tämän organisaation sertifikaatin (certRCO). Vuodesta 2017 hän on ollut The American Guild of Organists -järjestön jäsen New Yorkissa ja vuodesta 2018 jäsen The Organ Historical Society -järjestössä, joka sijaitsee Yhdysvalloissa.

 

Vuosina 2002-2011 Michał Szostak oli urkurina Varsovan Lourdesin Neitsyt Marian kirkossa, jonka uruista hän kirjoitti monografian (J.G. Meinert, 1782), ja äänitti CD-levyn (urkuteoksia ja improvisaatioita), joka on ainoa tallenne tämän instrumentin äänestä, jota ei enää ole olemassa. Tuolloin hän oli mukana tekemässä sarjaa lähetyksiä ”Radio Warszawa 106.2” -kanavalla Varsovan-Pragan hiippakunnan uruista.

 

Vuosina 2011-2018 Michał toimi musiikinjohtajana ja pääurkurina Lichen Staryn Neitsyt Marian pyhäkössä, jossa soitti Puolan suurimpia urkuja (Zych, 157, 6M+P), jotka sijaitsevat Lichen Staryn basilikan (Puolan suurin kirkko) sisällä. Vuonna 2017 Michał kirjoitti kirjan ”Lichenin urut suhteessa Puolan, Euroopan ja maailman suurimpiin instrumentteihin” ja äänitin CD-levyn ”Ave Regina Caelorum”, jossa on improvisaatioita Puolan suurimmilla uruilla (Lichenin basilika – ostettavissa eBaysta). Vuonna 2018 Michał äänitti toisen CD-levyn Lichenin basilikan uruilla, jossa hän soittaa ranskalaista urkumusiikkia ja improvisaatiota, ”French Inspirations: 2nd half of the 19th century”.

Atte Kilpinen on suomalainen tanssitaiteilija, koreografi ja Kansallisbaletin 1. solistitanssija. Kilpinen liittyi Suomen kansallisbaletin riveihin valmistuttuaan vuonna 2015, ja on pää- ja solistiroolien ohella toiminut myös koreografin assistenttina. 


Vuosina 2020–2022 Kilpinen tanssi Hampurin baletissa, jossa hänet ylennettiin solistitanssijaksi John Neumeierin toimesta vuonna 2021. Neuemeierin lisäksi Kilpinen on urallaan tanssinut lukuisten tunnettujen ja merkittävien koreografien teoksissa. Esimerkkejä näistä ovat: Carolyn Carlson, Alexander Ekman, Marco Goecke, Kenneth Greve, Marjo Kuusela, Jirí Kylián, Tero Saarinen, Jorma Uotinen. Hän on myös vieraillut erinäisissä ryhmissä ja teattereissa, kuten Susanna Leinonen Companyssä, Pori Dance Companyssä, Jojo – Oulun Tanssin Keskuksessa, Turun Kaupunginteatterissa ja Tero Saarinen Companyssä.

 

Vuonna 2019 Kilpinen sai Outi ja Jan Vapaavuoren säätiön palkinnon. Huhtikuussa 2020 Musiikkitalolla ensi-illan sai Radion Sinfoniaorkesterin säestämänä Kilpisen koreografia, joka tulkitsee säveltäjä Sergei Prokofievin kamarimusiikkiteosta Quintet Op. 39. Sooloteos esitettiin YLE:llä myöhemmin samana vuonna. 


Vuoden 2020 joulukuussa Suomen tasavallan presidenttipari Sauli Niinistö ja Jenni Haukio kutsui Kilpisen esiintymään Finlandia-tulkinnallaan itsenäisyyspäivän vastaanotolle. 2022 Kilpinen tanssi Tero Saarisen ikonisen HUNT-sooloteoksen. Kilpinen tuli koko kansan tuntemaksi osallistuttuaan pinkissä frakissa vuoden 2022 itsenäisyyspäivän vastaanotolle.


Vuoden 2024 maaliskuussa Kilpisen koreografioima ja ohjaama teos Kohtauksia punaisesta jumalasta kantaesitettiin loppuunmyydyssä Musiikkitalossa Radion sinfoniaorkesterin säestämänä.

 

Milja Jaskari on Salpauksen sirkusartistikoulutuksesta valmistunut sirkustaiteilija, jonka erityisosaamista ovat cyr-rengas ja rengastrapetsi. Esiintyjänä Miljaa inspiroi rohkeus ja yhteys välineen kanssa. Hän tykkää korostaa liikkeessään vahvuutta, soljuvuutta sekä puhtautta. 

Cyr-rengas numerossaan Milja yhdistelee herkkää liikekieltä vahvaan tekniseen osaamiseen. Hän pyrkii tekemisessään rikkomaan feminiinisyyden ja maskuliinisuuden rajoja.”

Esityskappale: Boléro de concert, Louis-James-Alfred Lefébure-Wély (1813-1869). Kuvan on ottanut Kaito Takayama. 

Lukas Peurala on Lappeenrannasta lähtöisin oleva sirkusartisti. Päälajeina hän tekee yksipyöräistä ja ryhmäakrobatiaa. 

Lavalla Lukas tullaan näkemään yksipyöräisellä. Yksipyöräisessä hänellä on ainutlaatuinen tyyli, jossa hän tutkii esinemanipulaation ja offbalance asentojen kautta löytyviä tanssillisia piirteitä.

Ada Sainio on käsilläseisontaan ja ryhmäakrobatiaan erikoistunut sirkusartisti. Ada on valmistunut salpauksen sirkusartistikoulutuksesta ja tekee ammattiaan suurella intohimolla. Käsilläseisonnassa hän hyödyntää pitkiä raajojaan ja voi löytää itsensä välillä solmusta.

Esityskappale: Andante « Chœur de Voix humaines », L.J.A. Lefébure-Wély (1817-1869), op. 122/7 
Kuvan on ottanut Kaito Takayama.

Salla Santanen on sirkustaiteilijan lisäksi koulutukseltaan ammattitanssija ja tanssinopettaja, ja hän on työskennellyt paljon etenkin nykytanssin parissa.

Sirkuslajeista hän on erikoistunut rengastrapetsiin sekä tanssilliseen partnerointiin. Viimeisen kahdeksan vuoden aikana Santanen on painottanut taiteellisessa toiminnassaan erityisesti poikkitaiteellisia tuotantoja ja esiintynyt freelancerina useissa työryhmissä ja produktioissa – mm. Kuhmo Dance Festivalilla, NYAS-tuotantoyhtiön risteilyproduktiossa ja keikkatapahtumissa, SUPER-teatterin useissa tuotannoissa, kuvataiteilija Silja Purasen videoinstallaatiossa Satakieli, Berlin Circus Festivalilla, Tupacircus Companyssa, Lokatanssit-nykytanssitapahtumassa sekä useissa muissa sirkus- ja tanssiproduktioissa Suomessa, Ranskassa ja Saksassa.

Apuraha- ja freelancerprojektien ohella Santanen esiintyy yksityistilaisuuksissa ja tapahtumissa ilma-akrobaattina ja tanssijana. Lisäksi hän on toiminut vuodesta 2020 Taiteilijayhdistys Hiljaisuuden hallituksessa.

 

Sirkustaiteilija Mika Seppälällä on pitkä tausta capoeiran parissa, mikä näkyy vahvasti hänen liikkumisessaan sekä kyvyssä improvisoida ja luoda liikemateriaalia.

Lisäksi Seppälä hallitsee useamman instrumentin soiton ja on ollut aktiivisesti mukana bändi- ja keikkatoiminnassa. Hän on yhdistellyt sooloteoksissaan akrobatiaa, komiikkaa, jongleerausta sekä musiikkia.

Seppälää kiinnostaa erityisesti tanssillisen sulavuuden ja pehmeyden tuominen akrobatiaan sekä jongleerauksen illuusiot ja välineiden liikeradat suhteessa toisiinsa ja kehoon. Seppälä on erikoistunut sauvajongleeraukseen, jossa hän hyödyntää myös led-tekniikkaa.

Hän on esiintynyt mm. Lahden kaupunginteatterin produktiossa, NYAS-tuotantoyhtiön risteilyproduktioissa ja keikkatapahtumissa, SUPER teatterin tuotannoissa, useissa kulttuurikeskuksissa eri produktioissa sekä Lahden lastenkulttuurikeskuksen Sirkus Efektos -kiertueella.